Naam bedrijf |
Slogan of motto van bedrijf |
Oude onbekende verfsoorten op basis van water |
Fenny Geyssen |
Tempera en bladgoud
In vroegere tijden werd er op zelf geprepareerde panelen die voorzien zijn van minimaal 7 dunne lagen krijt gewerkt. Dit krijt wordt opgelost in lauw water waarin al van tevoren ook een dierlijke lijmsoort in is opgelost. Met name bij iconen en schilderijen van heiligen werd het paneel opgewerkt met bladgoud, al of niet gepolijst. Er werd voornamelijk met verfsoorten op waterbasis geschilderd. Een voorbeeld hiervan is het bindmiddel Tempera, een oplossing van eigeel. Door toevoeging van vette oliën en harsen ontstond vette tempera. Later werd het ei vervangen of gemixt met andere bindmiddelen en ontstond de olieverf.
Dikwijls werd er bladgoud aan het paneel toegevoegd, meestal gepolijst. Ook werd soms werd het krijt opgehoogd en bewerkt.
Mijn schilderijen zijn op deze traditionele manier vervaardigd en ook de krijtlagen heb ik zelf opgebracht.
Voorbeeld “Ïn het Zelf vette tempera op krijtpaneel met bladgoud en zilver. |
Bijenwasverven encaustiek
Encaustiek ontstaat door bijenwas korrels te verhitten en daarbij pigmenten aan toe te voegen. Het schilderen moet snel plaatsvinden als je met penselen werkt. Het werken met paletmes en föhn is ook mogelijk.
Voorbeeld Heidelandschap (bijenwas op 3 panelen )
|
Bijenwasverven Punische was
Het schilderij hiernaast is gemaakt met z.g. punische was, een koude wasverf op basis van verzeepte bijenwas Het gebruik van wasverven is zeer oud een voorbeeld hiervan zijn de z.g. Fayoun portretten uit het oude Egypte rond de eerste eeuw na Chr.
Voorbeeld ”Zahra 2 jaar” (punische was op zwerfhout) |
Fresco
De zg. Buon Fresco techniek is al zeer oud. Er wordt geschilderd in een natte stuclaag met in water opgeloste pigmenten. Je kunt niet langer dan een paar uur schilderen omdat de stuc dan opgedroogd is. Daarom wordt bij grote projecten gewerkt in dagdelen. Bekend zijn de Italiaanse fresco's in Italië. Ook ik heb een aantal jaren geleden meegewerkt aan het maken van een fresco op een buitenmuur in Den Bosch. Helaas zijn de weersomstandigheden in Nederland niet optimaal om de kleurenrijkdom van deze schilderingen zo lang te behouden als in Italie. Hiernaast heb ik gewerkt op een tegel van 25 x 25 cm
|