Naambedrijf

Typ hier de slogan.

Klassieke Technieken

Fenny Geyssen

Tempera en bladgoud

 

In vroegere tijden werd er op zelf geprepareerde panelen die voorzien zijn van minimaal 7 dunne lagen krijt gewerkt. Dit krijt wordt opgelost in lauw water waarin al van tevoren ook een dierlijke lijmsoort in is opgelost.

Met name bij iconen en schilderijen van heiligen werd

het paneel opgewerkt met bladgoud, al of niet gepolijst.

Er werd voornamelijk met verfsoorten op waterbasis geschilderd. Een voorbeeld hiervan is het bindmiddel

Tempera, een oplossing van eigeel. Door toevoeging van vette oliën en harsen ontstond vette tempera.

Later werd het ei vervangen of gemixt met andere bindmiddelen en ontstond de olieverf.

Dikwijls werd er bladgoud aan het paneel toegevoegd, meestal gepolijst. Ook werd soms werd het krijt opgehoogd en bewerkt.

 

Voorbeeld “Ïn het Zelf

vette tempera op krijtpaneel met bladgoud en zilver.

Bijenwasverven  encaustiek

 

Encaustiek ontstaat door bijenwas korrels te verhitten en daarbij pigmenten aan toe te voegen.

Het schilderen moet snel plaatsvinden als je met penselen werkt. Het werken  met paletmes en föhn is ook mogelijk.

 

 

Voorbeeld “de weg naar Tertsa”

(bijenwas op populieren paneel)

 

Bijenwasverven Punische was

 

Het schilderij hiernaast  is gemaakt met z.g. punische was, een koude wasverf op basis van verzeepte bijenwas

Het gebruik van wasverven is zeer oud een voorbeeld hiervan zijn de z.g. Fayoun portretten uit het oude  Egypte rond de eerste eeuw na Chr.

 

 

Voorbeeld ”Zahra 2 jaar”

(punische was op zwerfhout)

Fresco

 

De zg. Buon Fresco techniek is al zeer oud.

Er wordt geschilderd in een natte stuclaag met in water opgeloste pigmenten.

Je kunt niet langer dan een paar uur schilderen omdat de stuc dan opgedroogd is. Daarom wordt bij grote projecten gewerkt in dagdelen.

Bekend zijn de Italiaanse fresco's in Italië.

Ook ik heb een aantal jaren geleden meegewerkt aan het maken van een fresco op een buitenmuur in Den Bosch.

Helaas zijn de weersomstandigheden in Nederland niet optimaal om de kleurenrijkdom van deze schilderingen zo lang te behouden als in Italie.

Hiernaast heb ik gewerkt op een tegel van 25 x 25 cm