Naambedrijf

Typ hier de slogan.

Klassieke Technieken

Fenny Geyssen

Tempera en bladgoud

 

In vroegere tijden werd er op zelf geprepareerde panelen die voorzien zijn van minimaal 7 dunne lagen krijt gewerkt. Dit krijt wordt opgelost in lauw water waarin al van tevoren ook een dierlijke lijmsoort in is opgelost.

Met name bij iconen en schilderijen van heiligen werd

het paneel opgewerkt met bladgoud, al of niet gepolijst.

Er werd voornamelijk met verfsoorten op waterbasis geschilderd. Een voorbeeld hiervan is het bindmiddel

Tempera, een oplossing van eigeel. Door toevoeging van vette oliën en harsen ontstond vette tempera.

Later werd het ei vervangen of gemixt met andere bindmiddelen en ontstond de olieverf.

Dikwijls werd er bladgoud aan het paneel toegevoegd, meestal gepolijst. Ook werd soms werd het krijt opgehoogd en bewerkt.

 

Voorbeeld “Ïn het Zelf

vette tempera op krijtpaneel met bladgoud en zilver.

Bijenwasverven  encaustiek

 

Encaustiek ontstaat door bijenwas korrels te verhitten en daarbij pigmenten aan toe te voegen.

Het schilderen moet snel plaatsvinden als je met penselen werkt. Het werken  met paletmes en föhn is ook mogelijk.

 

 

Voorbeeld “de weg naar Tertsa”

(bijenwas op populieren paneel)

 

Bijenwasverven Punische was

 

Het schilderij hiernaast  is gemaakt met z.g. punische was, een koude wasverf op basis van verzeepte bijenwas

Het gebruik van wasverven is zeer oud een voorbeeld hiervan zijn de z.g. Fayoun portretten uit het oude  Egypte rond de eerste eeuw na Chr.

 

 

Voorbeeld”Zahra 2 jaar”

(punische was op zwerfhout)

Andere  oude verfsoorten op waterbasis zijn caseïneverf en aquarelverf.

Caseine bindmiddel wordt regelmatig gebruikt als onderlaag bij olieverf schilderijen, maar het kan ook prachtig op andere dragers worden gebruikt.

 

Aquarelverf  is gemaakt op basis van eiwitten en dat is

een uitstekend bindmiddel dat geschikt is voor het werken op perkament. (van dierenhuiden gemaakt).

Voorbeelden zijn de getijdenboeken van o.a. de gebr. Van Limburg